Tuesday, June 12, 2012


מענין כיבוד זקני החסידים וגדולה תלמוד המביא לידי מעשה.
בספר ישע אהרן עמוד רכ"א:
בחתונת הרה"ק אדמו"ר הזקן מסאדיגורא עם בת רבינו הרבנית מרים'קע, היה המסדר קידושין הרה"ק צר' מרדכי'לע, רבה של פינסק. והחסיד המפורסם רבי שמעריל אלויסקער (מתלמידי הרא"ש מסטאלין) נתכבד לומר ברכה תחת החופה, ומרוב הדחק בלתי אפשרי היה להגיע למעמד החופה, ועל כי הוא היה נמוך קומה, העבירו אותו מעל ראשי הקהל.
ובס"ק רכ"א ציטט מא"מ (שליט"א) [ז"ל]. שמע מהזקנים ומהרה"ח ר' הירש ליב בראנדוויין מטבריא ז"ל.
הרה"ח ר' שמעריל אלויסקער היה מזקני החסידים ומגדולי תלמידי אביו הסב"ק הרא"ש מסטאלין זצ"ל, ראה ברכת אהרן מערכת תלמידי הרא"ש. ואמר א"מ (שליט"א) [ז"ל] שאצל רבינו היה ערך-גדול א עלטערע חסיד, ובשביל זה העריכו אצלנו כל השנים באופן מיוחד את החסידים הזקנים.
וראה בספר ילקוט דברי אהרן (דף קיא) באיגרת הק' של אדמו"ר האור ישראל מסטאלין לעיה"ק טבריא (אחר יו"ט תרנ"ה), וזל"ק: והעצה לזה שיהיו בדיבוק חברים מקשיבים לדברים היוצאים מליבות אנ"ש, הישישם החסידים שהסתופפו בצל אבותינו הקדושים נ"ע, וסללו להם דרך כבושה שילכו בה ואת המעשה אשר יעשו, הם יורו להם הדרך שילכו בה, וע"ז נאמר עשה לך רב וקנה לך חבר, והבא לטהר מסייעין אותו.
וכה כתב רבינו מקארלין זצ"ל אל הרה"ח ר' צבי מקריניק ז"ל: ב"ה כל טוב לכ' ידי"נ החסיד הישיש הנכבד מאד ר' יחיאל צבי מרגחיות שליט"א, אחדשה"ט באהבה, ראיתי האמור במכתבו הכתוב בידי האברכים החביבים שלנו, ועל כב' אתפלא מאד אחרי שזכה להכיר את כ"ק אבוה"ק זי"ע, מה לו עוד יותר ולמה הוא משפיל את עצמו עד בלי די, אדרבה עליו לראות ולעורר את האברכים היקרים להראות להם מה ששמע ונהנה מהקודש, כמו שראיתי מכתב כתוב מכ"ק אאמו"ר ז"ל לארצינו הק' שהזקנים יספרו להאברכים מה שראו ושמעו, ולפי הנראה ממילא מזה טובה גם להמספר.
וכה כתב הרה"ח ר' חיים מענדיל ז"ל במכתבו לעיה"ק ירושלים משנת תרפ"ז וז"ל: וכאשר אמר אדמו"ר הזקן זצללה"ה על הפסוק והייתם לי סגולה, איר זאלט מיר זיין א סגול וואס איז א סגול, איינס אונטערין אנדערין, ולשמוע תמיד לדברי החסידים הזקנים, וכאשר אמר אדמו"ר זצ"ל מנוחתו כבודו בפראנקפורט, די ערשטע זאך צובויגן זאך צו א עלטערין.
והרה"ח ר' מנשה הכהן ז"ל, כתב בפרטי-כל מחג הסוכות דשנת תרפ"ט, מקארלין: ראיתי המכתבים מירושלים מהזקנים (שנשלחו לאדמו"ר) ואמרתי לו (לאדמו"ר) די עלטערע האבין גאר איין אנדערע השגה וואס עלטער מיט א טאג איז דער שכל גרעסער, ע"כ דארף מען האבין התבטלות פאר איין עלטערין. ואמר לי אוודאי דארף אזוי זיין, כי זה בלי שום שאלה.

No comments:

Post a Comment